Virtual Reality gaming is een gimmick

LET OP ; Dit is puur mijn mening over waarom Virtual Reality (VR) nog niet gaat aanslaan in de gamescene. Natuurlijk is mijn mening niet wet, en als jij denkt dat het juist <b> wel</b> aan gaat slaan laat het me dan weten in een berichtje. Ik sta altijd open voor gezonde discussies 😉

Op 1 Augustus 2012 begon een kickstarter om geld in te zamelen voor de productie van een VR-bril voor gamers, de ‘Oculus Rift’. Er was steun van de legendarische John Carmack (id Software, Wolfenstein 3D, Doom & Quake) en de toekomst van gaming leek in zicht. In 2013 werden er ontwikkelaars versies van de Oculus Rift verzonden en het was een hype op het begin maar nu hoor je er vrij weinig over. In 2016 zullen de consumentenversies verzonden worden.

Microsoft en Sony konden natuurlijk niet achter blijven en ook zij hebben aangekondigt bezig te zijn met VR. Microsoft gaf aan te werken aan HoloLens en Sony aan Project Morpheus. Op de E3 vorige week hebben we een kleine blik gehad op wat de visie achter deze hardware is, en zoals gewoonlijk onstaat er een hype. Iedereen wil het spelen en iedereen schreeuwt dat <b> dit </b> de toekomst van gaming gaat worden. Maar hebben we dit niet eerder gehoord? Vrij recent nog was 3D gamen de nieuwe vorm van gamen en zou elke game 3D support hebben, 3D tv’s zouden massaal verkocht worden. We leven nu in 2015 en ik durf te beweren dan 97% gewoon nog achter een normale SD/HD tv zijn/haar games speelt.

Om terug te komen op de Oculus Rift, vele bekende ”gamers” op Youtube hebben een Oculus Rift. Maar gamen ze met de Oculus Rift op? Nee. Het was een leuke gimmick voor even. Na een keertje midden in de nacht een horror game te hebben gespeeld is de fun factor er weer vanaf en zit je met een groot apparaat op je hoofd voor je uit te staren. Dit zal ook gebeuren met HoloLens en Project Morpheus en waarom?

 

Ik ben geen psycholoog, maar naar mijn mening zal elke gamer uiteindelijk terug gaan naar het standaard gamegevoel. Op de bank zitten met een controller in je handen en naar een tv kijken, of achter een pc zitten met muis en toetsenbord/controller zonder een apparaat op hun hoofd te zetten. Pas wanneer VR een echt ding is in de huidige maatschappij, en dan heb ik het over een worldwide use van virtual reality, zal het aanslaan. Waarom? Omdat mensen dan gewend zijn aan het hele virtual reality concept. Zodra je mensen een helm op laat zetten en ze laat ervaren wat het is vinden ze het leuk voor even, maar uiteindelijk willen ze terug naar wat ze gewend zijn zonder alle extra apparaten.

 

Het kan heel goed zijn dat ik het fout heb en HoloLens/Project Morpheus/Oculus Rift blijken wel voor een revolutie in gaming te zorgen, maar ik zie het niet gebeuren. Het is en blijft een gimmick en dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad van deze gimmick.

Project Morpheus: €280-€420
Microsoft HoloLens : €420-€840Oculus Rift : €308

(Prijzen kunnen varrieren vanwege wissel  koersen)

dk2-productef989fe2-5c9b-4437-ad74-eebf34fbb625.0.0ps4-accessories-morpheus-headset-two-column-ps4-eu-07oct14

Plaats een reactie